De mountainbike

1. Mountainbike
2. Banden
3. Verzet
4. Pedalen
5. Remmen
6. Dropper
7. eMTB
8. Fietswinkelpartners


1. Mountainbike

Wat is de ideale TransAlpfiets?

Dat is voor iedereen verschillend omdat het ervan afhangt hoe lang je bent en hoe je rijvaardigheid is. Met 27,5 inch is er nog meer keus bijgekomen en het biedt mogelijkheden ten opzichte van 29 inch. Een voordeel van een 29'er is de grip bergop. Hierdoor heb je meer tractie en kun je vaak steilere stukken met lossere ondergrond nog wél fietsen! Maar een 29'er moet wel bij je passen. Ben je niet zo groot, dan pas je vaak niet goed op een 29'er. Ook omdat het stuur dan te hoog komt te staan, waardoor je te weinig druk hebt op het voorwiel. Dan past een 27,5 inch wellicht beter. Ben je een technische afdaler, dan zou je op een hardtail ook makkelijk beneden moeten komen. Met een fully heb je echter meer comfort en het is sneller omdat de achterkant soepeler meebeweegt. Een nadeel van een fully is wel dat deze wat zwaarder is, wat op de vele klimkilometers weer scheelt. De verdeling fully/hardtail bij onze reizen is 60-40.

Momenteel zou de “ideale” TransAlpfiets bestaan uit een fully met 29 of 27,5 inch wielen, afhankelijk van je lengte, met 120-140 mm veerweg en een dropper.

Voor onze Enduro reizen adviseren we een fully met +120mm veerweg. Een dropperpost is vereist.

De fietspositie

De fietspositie moet zodanig zijn, dat deze gedurende lange tijd, zonder klachten (met rugzak) volgehouden kan worden. Een (te) gestrekte houding is aerodynamischer, maar ook kwetsbaarder voor de rug. De fietspositie kan aangepast worden door een iets kortere stuurpen te monteren. Er is tijdens een weekreis geen/nauwelijks tijd om rugklachten te laten herstellen.

Mecanicien op reis

Tijdens een reis heeft Vasa Sport tenminste één mecanicien mee. In principe sleutel je zelf aan jouw fiets. Onze mecanicien kan je bij meer ingrijpende of ingewikkelde reparaties ondersteunen of deze voor je verzorgen.

De mecanicien heeft tevens een uitgebreide gereedschapskist, een fietsstandaard en reserve-materiaal mee (Vasa Shop). Op elke overnachtingsplaats richten wij een mobiele werkplaats in, waar je onderhoud aan de fiets kunt plegen. Naast je eigen gereedschap kun je tijdens de reis vrij gebruik maken van het gereedschap en de fietsstandaard van Vasa Sport. Reservemateriaal kun je tegen betaling in de Vasa Shop aanschaffen.

Vasa Sport heeft altijd 1 of meerdere reservefietsen mee.


2. Banden

Wij bevelen absoluut noppenbanden aan. Er is geen enkele reis zonder gladde stenen, beekovergangen of natte weilanden. Dus geen slicks! Je dient je af te vragen voor welke reis je de banden gaat gebruiken. Een Enduro- of Panorama TransAlp vraagt een robuustere band met meer grip en slijtvastheid dan een “gewone” TransAlp.

Wij hebben de meeste ervaring met Schwalbe, maar ook Continental heeft goede banden. Eerst volgt een advies over Schwalbe, aansluitend over Continental. 

De Schwalbe banden komen in verschillende Addix uitvoeringen. Addix staat voor verschillende rubber compounds van hard tot zeer soft, waarbij een harde compound een lagere rolweerstand heeft en een zachte compound vooral heel veel grip geeft. De beste compound voor de Vasa reizen is de blauwe speedgrip compound. Eventueel kun je ook kiezen voor een zachtere compound voor en een wat hardere compound achter, bijvoorbeeld bij een enduro of panorama reis een oranje soft compound voor en een blauwe compound achter. Tegenwoordig hebben alle banden snakeskin in de zijwand.

De banden zijn steeds breder geworden. Voor de oudere mountainbikes is nog de 2.25 breedte beschikbaar maar 2.40 is nu de standaard die op de meeste mountainbikes gemonteerd wordt. Dat is ook de keuze die wij adviseren als deze band in je fiets past. Op de E-mtb’s wordt meestal een 2.60 inch band gemonteerd. In de banden die Schwalbe aanbiedt zijn er 3 lijnen: de Evolution lijn en de Performance lijn waarbij deze zowel als vouwband als draadband wordt aangeboden. Wij adviseren sowieso een vouwband aan. De Evolution lijn heeft een betere rubbercompound dan de performacelijn dus deze adviseren wij.

1.    Nobby Nic Super Trail of Super Ground

Voor zowel 26, 27,5 als 29 inch de meest allround band. All Mountain/Marathon: veel grip, goede lekbescherming en komt in meerdere soorten compound zoals boven beschreven. De Addix blauw (speedgrip) is de meest veelzijdige compound en meest geschikt voor Transalpreizen. Voor reizen met meer afdalen zou je kunnen kiezen voor een zachtere/soft oranje Addix compound. Kies voor de evolutionlijn, breedte 2.25 – 2.40 of 2.60. De Super Trail heeft een hogere lekbescherming.

2.    Wicked Will in Super Gravity en Super Grount (achter)

In 2.25, 2.40 en 2.60 Downcountry band ideaal voor een Transalp maar ook voor in Nederland.

3.    Racing Ralph Super Ground

All Mountain/Marathon/Race: minder grip, minder goede lekbescherming, minder lange levensduur, lage rolweerstand en gewicht.

4.    Hans Dampf Super Gravity of Super Ground

Alleen in 2.35 en 2.60, past niet in elk frame. All Mountain/Enduro: veel grip, robuust en hoge noppen voor een langere levensduur. De Super Gravity heeft de beste lekbescherming.

5.    Eddy Current Front and Rear (e-bike) Super Trail

In 2.40 en 2.60 speciale banden gemaakt voor de E-MTB.

 

Voor een TransAlp/Giro of Trans-X raden wij de Nobby Nic aan. Dit omdat deze band het beste compromis is tussen grip, levensduur, lekbescherming en rolweerstand. De nieuwe Wicked Will is een prima keuze als je een band zoekt die ook nog goed geschikt is om in Nederland mee te rijden maar ook Transalp proof. De Racing Ralph is meer een XC band voor de lichtere Transalpen. Deze band heeft aanzienlijk minder grip en lekbescherming! De Hans Dampf kan ook, maar is er alleen in 2.35 en 2.60, wat niet in elk frame past en deze band is een stuk zwaarder.

Wij adviseren een minimale bandenmaat van 2.25 inch, omdat deze over een voldoende grote luchtkamer beschikt. Hierdoor is de kans op een stootlek een stuk geringer. Bovendien heeft een bredere band meer grip. De Nobby Nic band is in 26, 27.5 en 29 inch is in de Vasa Shop verkrijgbaar. Evenals bijpassende binnenbanden voor 26 en 29 inch. Er is momenteel een trend naar steeds bredere banden. Dit is qua grip en lekrijden een goede ontwikkeling, wel zal de rolweerstand op asfalt dan wat toenemen.

Voor 27,5 inch wielen worden dezelfde binnenbanden aangeraden als voor 29 inch wielen. Binnenbanden voor 26inch wielen passen echter ook op 27,5 inch, maar wordt door de fabrikant niet aangeraden.

Van Continental raden wij deze banden aan:

Voor: Mountain King II ProTection
Achter: X-King  ProTection

Deze banden kenmerken zich door de ProTection Techniek (de 4e laag). ProTection-technologie biedt een goede combinatie van snelheid, grip en bescherming tegen lekrijden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een extra lekbestendige laag (4e) rond het gehele karkas dat de band volledig beschermt. De band blijft soepel ondanks de ProTectionlaag. Black Chili levert de vereiste snelheid en grip in het profiel. 

Een extra functie van de ProTection-technologie is de Tubeless Ready mogelijkheid. De hiel van de band maakt een eenvoudige en ongecompliceerde montage van de band mogelijk. De banden zijn ook tubelessready te maken met Continental RevoSealant.

Tubeless maken van je wielen

Het tubeless maken van je wielen heeft verschillende voordelen. Je rijdt minder vaak lek doordat de kans op snakebites veel minder groot is. Ook bij doornen of andere kleine gaatjes zorgt de sealant dat de band weer dicht gaat.

Je kunt op 2 verschillende manieren je wiel luchtdicht maken. Met een rubberstrip, die je vaak in een kit kunt kopen van bijv. No-tubes. Maar een manier die vele gidsen gebruiken is om de yellow-tape van No-tubes of het tubeless velglint van Schwalbe om je velg heen te plakken. Deze vervangt dan het velglint. Deze tape moet je goed strak om de velg heen trekken. Je begint een stuk voor het ventielgat en eindigt een stuk na het ventielgat zodat het hier dubbel zit. Je kunt eventueel 2 rondes om de velg heen doen om een nog betere afdichting te krijgen. Hierna maak je met een scherp mes een kruisje in je ventielgat zodat je een losventiel van No-tubes of schwalbe hierin kunt doen. Dit vervangt het ventiel van je binnenband. Hierna leg je de band aan 1 kant om de velg en doe je de juiste hoeveelheid sealant in de band. Vervolgens pomp je de band op met een goede standpomp, maar nog beter gaat het met een compressor zodat de velgrand in de velg kan ploppen.


3. Verzet

Een goed bergverzet met minstens 32 tandjes achter, liefst zelfs 34 of 36, is een absolute must om de Alpen over te komen. Een goed bergverzet voor een fiets met 26 inch wielen heeft een verhouding van 22-34 of 24-36. Voor 29'er en 27,5'er geldt een nog wat lichter verzet door de grotere wiel-diameter. De nieuwste groepen beschikken momenteel vaak wel over een licht genoeg verzet. Met de nieuwe cassettes met 42 of 46 tanden beschik je i.c.m. een 26 tands of 28 tands voorblad over een licht genoeg verzet om het meeste bergop te kunnen rijden. Bij de 1 x 11 moet je wel wat beter op letten. Bij de oudere 1 x 11 groepen was er vaak een combi van 32 of 30 tanden i.c.m. 10-42 en dat is vaak net te zwaar. Zelfs met een 28 kan het vaak nog pittig genoeg zijn bij de zwaardere reizen. Met de nieuwe 10-50 cassette van de Sram Eagle groep i.c.m. een 32 voorblad heb je hier met 1 x 11 geen last van. 

Met deze combi’s kun je ook op de steilste stukken nog licht genoeg blijven trappen, zodat je niet onnodig verzuurt. De klimmen tijdens een TransAlp zijn veel langer dan de meeste mountainbikers gewend zijn en langere tijd boven je “vermogen‟ klimmen leidt onvermijdelijk tot spierpijn en kramp. Eén of 2 dagen met een groter verzet klimmen gaat nog wel, maar er is deze week geen kans om te herstellen en uit ervaring blijkt, dat ook de beste fietsers met een te “groot” verzet vanaf dag 3 een groepje lager moeten fietsen. Een lichter verzet betekent ook minder lopen!

Dit zijn geschikte combinaties:

26 inch Voorblad Achterblad
Triple 42-32-22 11-36
Double 36-22 11-36
Enkel 28 11-46

 

27,5 en 29 inch Voorblad Achterblad
Triple 42-32-22 11-42
Double 36-26 11-46
Enkel 11 speed 28 11-46 Shimano of 11-50 SRAM/sunrace
Enkel 12 speed 28 10-51 Shimano of 10-50 SRAM


4. Pedalen

Ook klikpedalen zijn onontbeerlijk, ze bieden bergop en bergaf meer zekerheid en zorgen bij het klimmen voor een constante stuwing. Klikpedalen met een groter platvorm geven meer stabiliteit en zijn handig voor lastige passages, waar je misschien met een uitgeklikte voet meer grip hebt op het pedaal. Pedalen met riempjes zijn niet toegestaan! Even een voetje aan de grond zetten bij “lastige passages” is hiermee niet mogelijk, zoals bij klikpedalen. Flatpedals zijn natuurlijk wel toegestaan, maar vragen om schoenen met veel grip en je kunt lastiger trekken aan de pedalen.


5. Remmen

Schijfremmen zijn voor een TransAlp een must! Nu komen fietsen met velgremmen bijna niet meer voor, maar wij vinden dat schijven ook echt nodig zijn. De remkracht van een schijfrem is vele malen groter. Ook bij slecht weer heb je nog voldoende remkracht. Kans op een klapband doordat de velg te warm wordt, is er niet.

Wat de grootte betreft adviseren we een minimale grote van 180mm voor en 160mm achter. Heb je nu 160mm schijven voor en achter en ben je niet al te zwaar, dan is het geen probleem. De grootste remkracht zit in de voorrem en de kans dat de rem te warm wordt en gaat koken, is groter bij kleinere schijven. De doseerbaarheid is bij een grotere schijf (180-220mm) ook beter en dat betekent dat je harder kan remmen zonder dat je voorwiel gaat slippen omdat de rem blokkeert. Hiermee voorkom je dus valpartijen. Achter is dit van minder belang omdat zich daar minder gewicht bevind en deze rem sowieso sneller blokkeert.

Wat betreft de blokken heb je de keuze uit organische en metalen blokken. Nu remmen organische blokken bij droog weer prima en gaan minder snel piepen. Alleen ze slijten bij regen wel gigantisch snel. Neem dus altijd extra sets mee als je met organische blokken rijdt. Rijd je met metalen blokken, dan heb je minder slijtage problemen. Nadeel is wel dat deze sneller kunnen gaan piepen. Vooral goed inremmen van de blokken en een goede afstelling van de rem (uitlijning aan de vork/achterbrug) kan dit voorkomen. 


6. Dropper

Een dropper is een zadelpen die je zo’n 10-15 cm kunt laten zakken. Hierdoor kun je veel makkelijker achter het zadel bij steile afdalingen, en is de kans dat je over de kop slaat geringer. Ook kun je makkelijker een voetje aan de grond doen. Een dropper met stuurbediening is ideaal! Als je ineens een steil stukje afdaling tegen komt laat je razendsnel de pen zakken en heb je alle controle. Deze zadelpennen zijn niet goedkoop; tussen de € 200 en € 300, maar zijn hun geld meer dan waard! Zeker als je vaker naar de bergen gaat is het monteren van zo’n zadelpen eigenlijk een must.

7. eMTB

Een eMTB moet in kern aan dezelfde eisen voldoen als een MTB zonder hulpmotor (zie punten 1 t/m 6). Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten bij een eMTB.

  • full-suspension
  • 140 of 160 mm veerweg
  • robuuste banden met veel grip
  • batterij geschikt voor de hoogtemeters (of reserve mee)
  • bergverzet
  • slijtvaste remmblokken (of extra setje mee)

De beste keuze van een eMTB voor onze reizen is duidelijk een full-suspension. Bij gewone mountainbikes heb je met een hardtail voordelen bij het klimmen, omdat deze lichter is. Bij een eMTB speelt het gewicht van de fiets een zeer ondergeschikte rol. Of die fiets nu 23 of 27 kg is maakt niet zo veel uit. Met een full-suspension eMTB klim je een stuk sneller en dan voorkom je met een full-suspension zadelpijn (op onverharde paden) en heb je ook meer tractie dan op een hardtail. Omdat het gewicht van de fiets nauwelijks een rol speelt kun je ook het beste kiezen voor 140 of 160 mm. Daar heb je bij het dalen veel profijt van.
De banden hebben extra te lijden en ook hierbij is het gewicht niet belangrijk, dus kies voor de meest robuuste sloffen.
Met moderne eMTBs (vanaf 2019) kun je met één batterij ca. 1900 hoogtemeters klimmend rijden. Heb je een ouder model, dan red je vaak maar ca. 1300 hm. Voor het eMTB niveau groen is dat genoeg, voor rood heb je in dat geval een reserve-batterij nodig.
Het verzet op je eMTB bepaalt hoe steil je nog kunt klimmen in de eco- of tourstand. Bij veel (oudere en goedkopere) eMTBs moet je naar een hogere stand schakelen, omdat het verzet niet kleiner kan. Controleer of je de steilste klimmen ook nog in de eco- of tour stand redt. Kan dat niet dan kun je niet “zuinig” rijden en haal je het aantal te klimmen hoogtemeters per dag niet. Je kunt je verzet aanpassen met een kleiner tandwiel voor en/of een casette met meer tandjes achter.


8. Fietswinkelpartners

Zeker weten of je fiets klaar is voor de bergen? Breng eens een bezoek aan onze fietswinkelpartners en laat je fiets controleren of gereedmaken voor je reis. Zij hebben niet alleen de expertise, maar de eigenaren rijden zelf ook mee op de reizen en weten dus precies wat nodig is.

Fietswinkelpartners >>

Tip: In de Alpen worden de remmen zeer heet. Als de remmen het niet meer goed doen na de 1e dag afdalen, is dat natuurlijk niet fijn en zelfs gevaarlijk. Zeg daarom tegen je fietsenmaker dat de remolie volledig vervangen moet worden.