De mountainbike

1. Mountainbike
2. Banden
3. Verzet
4. Pedalen
5. Remmen
6. Dropper
7. eMTB
8. Fietswinkelpartners


1. Mountainbike

Hardtail of fully?

Een goed geveerde fiets (met in ieder geval voorvering) is op de weggetjes met veel stenen en boomwortels geen overbodige luxe. Een fully (fiets met voor- én achtervering) is aan te bevelen. Op hobbelige parkoersen word je minder snel moe. Een nadeel van een fully is wel dat deze iets zwaarder is en wat meer onderhoud vergt. Over het algemeen kan je een MTB-weekend ook prima met een hardtail rijden.

Voor onze Enduro reizen adviseren we een fully met +120mm veerweg. Een dropperpost is vereist.

De fietspositie

De fietspositie moet zodanig zijn, dat deze gedurende lange tijd, zonder klachten (met rugzak) volgehouden kan worden. Een (te) gestrekte houding is aerodynamischer, maar ook kwetsbaarder voor de rug. De fietspositie kan aangepast worden door een iets kortere stuurpen te monteren.

Mecanicien op reis

Tijdens een reis heeft Vasa Sport tenminste één mecanicien mee. In principe sleutel je zelf aan jouw fiets. Onze mecanicien kan je bij meer ingrijpende of ingewikkelde reparaties ondersteunen of deze voor je verzorgen.

De mecanicien heeft tevens een uitgebreide gereedschapskist, een fietsstandaard en reserve-materiaal mee (Vasa Shop). Op elke overnachtingsplaats richten wij een mobiele werkplaats in, waar je onderhoud aan de fiets kunt plegen. Naast je eigen gereedschap kun je tijdens de reis vrij gebruik maken van het gereedschap en de fietsstandaard van Vasa Sport. Reservemateriaal kun je tegen betaling in de Vasa Shop aanschaffen.

Vasa Sport heeft altijd 1 of meerdere reservefietsen mee.


2. Banden

Als banden zijn noppenbanden een must. Er is geen enkele etappe zonder gladde stenen, beekovergangen, of natte weilanden. Dus geen slicks! Je dient je af te vragen voor welke reis je de banden gaat gebruiken. Een Enduro- of Panorama TransAlp vraagt een robuustere band met meer grip en slijtvastheid dan een “gewone” TransAlp of weekend Trekking.

Wij hebben de meeste ervaringen met Schwalbe, maar ook Maxxis en Continental hebben goede banden. Eerst advies over Schwalbe, aansluitend over Maxxis en Continental. 

Deze banden van Schwalbe raden wij aan:

De beste ervaringen hebben wij met Schwalbe in de combinatie Snakeskin + TLE-Ready. Nog beter is Double Defense (DD), maar niet elke band van Schwalbe is in deze uitvoering te krijgen. De Double Defense hebben zowel zijkant protectie (snakeskin) als extra lekbescherming op het loopvlak. Ook het rubber van deze banden is meer slijtvast, maar geeft iets minder grip als de triple compount banden. Wij zouden je, afhankelijk van de gebruiksdoeleinden en voorkeuren, één van onderstaande banden aanraden:  

  • Fat Albert Snake Skin 
  • Nobby Nic DD of Snake skin
  • Racing Ralph Snake skin
  • Rocket Ron Snake skin
  • Hans Dampf Snake Skin
  • Magic Mary Snakeskin

Wij adviseren een minimale bandenmaat van 2.25" omdat deze over een voldoende grote luchtkamer beschikt. Hierdoor is de kans op een stootlek een stuk geringer. Bovendien heeft een bredere band meer grip. De Nobby Nic band in 26 en 29" is in de Vasa Shop verkrijgbaar. Evenals bijpassende binnenbanden voor 26 en 29".

Voor 27,5” wielen worden dezelfde binnenbanden aangeraden als voor 29” wielen. Binnenbanden voor 26” wielen passen echter ook op 27,5”, maar wordt door de fabrikant niet aangeraden.

Deze banden van Continental raden wij aan:

Mountain King ProTection of Trail King ProTection

Deze banden kenmerken zich door de ProTection Techniek (de 4e laag). ProTection-technologie biedt een perfecte combinatie van snelheid, grip en bescherming tegen lekrijden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een extra lekbestendige laag (4e) rond het gehele karkas dat de band volledig beschermt. De band blijft soepel ondanks de ProTectionlaag. Black Chili levert de vereiste snelheid en grip in het profiel.

Een extra functie van de ProTection-technologie is de Tubeless Ready mogelijkheid. De Tubeless Ready hiel geeft een perfecte basis om een eenvoudige en ongecompliceerde montage van de band te bevorderen. Voor een optimaal resultaat van de afdichting en tijdens het gebruik, bevelen we het gebruik van Continental RevoSealant aan.

Deze banden van Maxxis raden wij aan

Maxxis Aggressor DoubleDown

Bij Maxxis zijn de wangen van de band voorzien van DoubleDown of DH cashing. DH cashing maakt de band erg zwaar en DoubleDown is een goed alternatief. DD maakt gebruik van een vernieuwd karkas, om de band licht te houden gebruiken ze 120 TPI i.p.v. het zwaardere TPI 60. (aantal geweven draden)


3. Verzet

Een goed bergverzet met minstens 32 tandjes achter, liefst zelfs 34 of 36, is een absolute must om de Alpen over te komen. Een goed bergverzet voor een fiets met 26" wielen heeft een verhouding van 22-34 of 24-36. Voor 29'er en 27,5'er geldt een nog wat lichter verzet door de grotere wiel-diameter. De nieuwste groepen beschikken momenteel vaak wel over een licht genoeg verzet. Met de nieuwe cassettes met 42 of 46 tanden beschik je i.c.m. een 26 tands of 28 tands voorblad over een licht genoeg verzet om het meeste bergop te kunnen rijden. Bij de 1 x 11 moet je wel wat beter op letten. Bij de oudere 1 x 11 groepen was er vaak een combi van 32 of 30 tanden i.c.m. 10-42 en dat is vaak net te zwaar. Zelfs met een 28 kan het vaak nog pittig genoeg zijn bij de zwaardere reizen. Met de nieuwe 10-50 cassette van de Sram Eagle groep i.c.m. een 32 voorblad heb je hier met 1 x 11 geen last van. 

Met deze combi’s kun je ook op de steilste stukken nog licht genoeg blijven trappen, zodat je niet onnodig verzuurt. De klimmen tijdens een TransAlp zijn veel langer dan de meeste mountainbikers gewend zijn en langere tijd boven je “vermogen‟ klimmen leidt onvermijdelijk tot spierpijn en kramp. Eén of 2 dagen met een groter verzet klimmen gaat nog wel, maar er is deze week geen kans om te herstellen en uit ervaring blijkt dat ook de beste fietsers met een te “groot” verzet vanaf dag 3 een groepje lager moeten fietsen. Een lichter verzet betekent ook minder lopen!

Dit zijn geschikte combinaties:

26 inch Voorblad Achterblad
Triple 42-32-22 11-36
Double 36-22 11-36
Enkel 28 11-46

 

27,5 en 29 inch Voorblad Achterblad
Triple 42-32-22 11-42
Double 36-26 11-46
Enkel 11 speed 28 11-46 Shimano of 11-50 SRAM/sunrace
Enkel 12 speed 28 10-51 Shimano of 10-50 SRAM


4. Pedalen

Ook klikpedalen zijn onontbeerlijk, ze bieden bergop en bergaf meer zekerheid en zorgen bij het klimmen voor een constante stuwing. Pedalen met riempjes zijn niet toegestaan. Even een voetje aan de grond zetten bij “lastige passages” is hiermee niet mogelijk, bij klikpedalen kan dat wel.

Bij de Enduro reizen worden ook flat pedals gebruikt.


5. Remmen

Wij adviseren een MTB-weekend met schijfremmen te rijden. Schijfremmen hebben namelijk, in tegenstelling tot velgremmen, het grote voordeel dat ze onder alle omstandigheden (droog en nat) grote remkracht leveren. Daarnaast slijten de remblokken zowel bij natte, als ook droge omstandigheden veel minder snel dan velgremmen. Velgremmen zijn lichter, maar remmen bij natte omstandigheden aanzienlijk minder. Zeker wanneer er lange afdalingen worden gemaakt. Daarnaast kunnen velgremmen bij lang remmen oververhitte velgen en daarmee klapbanden veroorzaken. Dat de remmen perfect in orde moeten zijn behoeft eigenlijk geen toelichting. Tijdens de tocht moeten de remblokken steeds goed gecontroleerd worden op slijtage en vervuiling. Bij twijfel vervangen!

6. Dropper

Een dropper is een zadelpen die je zo’n 10-15 cm kunt laten zakken. Hierdoor kun je veel makkelijker achter het zadel bij steile afdalingen, en is de kans dat je over de kop slaat geringer. Ook kun je makkelijker een voetje aan de grond doen. Een dropper met stuurbediening is ideaal! Als je ineens een steil stukje afdaling tegen komt laat je razendsnel de pen zakken en heb je alle controle. Deze zadelpennen zijn niet goedkoop; tussen de € 200 en € 300, maar zijn hun geld meer dan waard! Zeker als je vaker naar de bergen gaat is het monteren van zo’n zadelpen eigenlijk een must.

7. eMTB

Een eMTB moet in kern aan dezelfde eisen voldoen als een MTB zonder hulpmotor (zie punten 1 t/m 6). Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten bij een eMTB.

  • full-suspension
  • 140 of 160 mm veerweg
  • robuuste banden met veel grip
  • batterij geschikt voor de hoogtemeters (of reserve mee)
  • bergverzet
  • slijtvaste remmblokken (of extra setje mee)

De beste keuze van een eMTB voor onze reizen is duidelijk een full-suspension. Bij gewone mountainbikes heb je met een hardtail voordelen bij het klimmen, omdat deze lichter is. Bij een eMTB speelt het gewicht van de fiets een zeer ondergeschikte rol. Of die fiets nu 23 of 27 kg is maakt niet zo veel uit. Met een full-suspension eMTB klim je een stuk sneller en dan voorkom je met een full-suspension zadelpijn (op onverharde paden) en heb je ook meer tractie dan op een hardtail. Omdat het gewicht van de fiets nauwelijks een rol speelt kun je ook het beste kiezen voor 140 of 160 mm. Daar heb je bij het dalen veel profijt van.
De banden hebben extra te lijden en ook hierbij is het gewicht niet belangrijk, dus kies voor de meest robuuste sloffen.
Met moderne eMTBs (vanaf 2019) kun je met één batterij ca. 1900 hoogtemeters klimmend rijden. Heb je een ouder model, dan red je vaak maar ca. 1300 hm. Voor het eMTB niveau groen is dat genoeg, voor rood heb je in dat geval een reserve-batterij nodig.
Het verzet op je eMTB bepaalt hoe steil je nog kunt klimmen in de eco- of tourstand. Bij veel (oudere en goedkopere) eMTBs moet je naar een hogere stand schakelen, omdat het verzet niet kleiner kan. Controleer of je de steilste klimmen ook nog in de eco- of tour stand redt. Kan dat niet dan kun je niet “zuinig” rijden en haal je het aantal te klimmen hoogtemeters per dag niet. Je kunt je verzet aanpassen met een kleiner tandwiel voor en/of een casette met meer tandjes achter.


8. Fietswinkelpartners

Zeker weten of je fiets klaar is voor de bergen? Breng eens een bezoek aan onze fietswinkelpartners en laat je fiets controleren of gereedmaken voor je reis. Zij hebben niet alleen de expertise, maar de eigenaren rijden zelf ook mee op de reizen en weten dus precies wat nodig is.

Fietswinkelpartners >>